תיפוף ככלי טיפולי לסובלים מהפרעות קשב (ADHD)

שמי איתי קרדוד ואני מורה לתיפוף.

נאמר כי התופים הם אחד הכלים הבודדים, שניגשים למוח כולו, ומגרים את כל הסקטורים העיקריים.

מעורבות פעילה בניגון מקצבים, מסייעת לסנכרון ההמיספרה השמאלית, והימנית של המוח, ומשאירה אותנו בתחושה, שאנחנו יותר מחוברים לעצמינו.

התנהגויות היפראקטיביות בזמן הלימודים ובשיעורי הבית, כמו תיפוף אצבעות, הקשה על עפרון והתפתלות במושבים, הם שחרור לפעילות יתר של הילד.

הגישה הכללית, של מורים בבתי ספר העוסקים בילדים עם הפרעת קשב וריכוז, היא כי אלא אם כן התנועות מפריעות או משבשות לאחרים, התעלמו מהן. זה לא ממש עוזר לילד לגדול או לאתגר אותם.

אז מה אם הייתם נותנים להם פעילות מהנה בישיבה, שמפיקה תועלת מאותן נטיות, דרכה הם לומדים כלי נגינה חדש, ומעניקים להם ערוץ יצירתי נפלא?

מה אם פעילות זו תספק לילדים הזדמנויות להפגין חשיבה יצירתית ומלאת דמיון, לקבל הכרה ותשבוחות מיידיות, על המאמץ והמקוריות שלהם, ואולי אפילו להגביר את ההערכה העצמית, בכך שהם מוכיחים לעצמם, שאם יש קצת אנרגיה נוספת, זה לא דבר כל כך רע?

מוזיקה ככלי טיפולי היא אמצעי חלופי ידוע למאבק במגוון הפרעות, כולל הפרעות קשב וריכוז. "שום דבר לא מפעיל את המוח בצורה כה רחבה כמו מוזיקה", אומר אוליבר סאקס, דוקטור, פרופסור לנוירולוגיה באוניברסיטת קולומביה ומחבר הספר מוזיקופיליה.

מוזיקה "מנגנת" באופן מועיל על הרבה מהתפקודים הקוגניטיביים העיקריים: פונקציות קואורדינטיביות, תגובות רגשיות ופונקציות פסיכולוגיות. השערה זו הייתה נושא למחקר משמעותי לאחרונה.

מחקר פיילוט שבוצע באוניברסיטת מידלסקס בבריטניה על ידי לי האוונגה, מייסד Go Mad Music, הראה אישורים חיוביים לכך שגם לאחר שיעור תיפוף של 30 דקות, היו רמות כלליות מוגברות של ביצועים קוגניטיביים בכל המשתתפים.

Go Mad Music מתמקד בשיעורי תופים מיוחדים לאנשים בכל הגילאים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז המשתמשים בערכת התופים כדי להעלות את רמות התיאום, לשפר את המוטוריקה העדינה, כמו גם להגביר את רמות הקשב, הביטחון ושיפור המיומנויות החברתיות.

"לילדים עם הפרעות קשב וריכוז, טיפול במוזיקה מחזק את הקשב והמיקוד, מפחית את ההיפראקטיביות ומחזק את הכישורים החברתיים.מוזיקה היא קצב, קצב הוא מבנה, ומבנה מרגיע למוח ADHD הנאבק לווסת את עצמו כדי להישאר בדרך ליניארית. מוסיקה קיימת בזמן, עם התחלה ברורה, אמצע וסוף. המבנה הזה עוזר לילד, הסובל מהפרעות קשב וריכוז, לתכנן, לצפות ולהגיב" (קירסטן האצ'יסון, מטפלת במוזיקה ב- Music Works, נורת'-ווסט).

זה המקום שבו התופים יכולים למלא תפקיד מכריע ככלי טיפול אלטרנטיבי לילדים חיוביים ל- ADHD: שילוב הרעיון, כי קצב במוזיקה מוצג כיעיל, ביחד עם הפעילות הקצבית, הפיזית והאינטראקטיבית ביותר של דפיקות בתופים, יניב תוצאות משמעותיות.

כל זה, מלבד ההנאה הטהורה, שרבים כל כך, מרוויחים מהסיפוק המיידי של הכאת התופים והשמיעה, כמו גם מההרגשה, מהצלילים, והרטט הרועם שהם עצמם מייצרים.

מחקרים מראים לנו שמוסיקה מהנה, מעלה את רמות הדופמין במוח. משדר עצבי זה, האחראי על ויסות הקשב, זיכרון העבודה והמוטיבציה, נמצא לעיתים קרובות בהצע נמוך במוח ADHD.

"מוזיקה חולקת רשתות עצביות עם תהליכים קוגניטיביים אחרים. באמצעות הדמיה מוחית אנו יכולים לראות כיצד מוסיקה מאירה את האונות השמאליות והימניות. מטרת הטיפול במוזיקה, לבנות את שרירי המוח המופעלים, לאורך זמן, כדי לעזור לתפקוד הכללי"(פטי קטלאנו, תרפיסטית נוירולוגית במוזיקה ב Works Northwest, נורת'-ווסט).

יתר על כן, פעילות באופן כללי, ופעילות גופנית בפרט, משחררים אנדורפינים שלעתים מכונים "כימיקל האושר". השילוב בין רמות הדופמין הגבוהות עקב המוסיקה, והן שחרור האנדורפינים מהפיזיות של התיפוף, הופכים את נגינת התופים לחוויה מהנה וחיובית עבור רוב האנשים.

אנו רואים התרחשות זו במגוון זירות פעילות, כגון מעגלי תופים, בהם מרבית המשתתפים יוצאים לאחר חוויה מרוממת, במצב רוח טוב ומשופר.

חוויות מסוג זה מושכות במיוחד מכיוון שלא צריך להיות מוזיקאי מאומן כדי להצטרף אליהן. כיוון שהקצב כל כך מולד בבני אדם, בדרך כלל רובם יוכלו לקחת חלק ללא קשר למידת התרומה שלהם לעניין.

עבור מישהו עם עודף אנרגיה וקשיי ריכוז, ישיבה מאחורי הפסנתר או הגיטרה יכולה להיות מאוד מתסכלת ואפילו משעממת. לעומת זאת, להרים מקל ולדפוק בתוף ייתן ללומד / נגן את הריגוש וההנאה המיידית ובגלל הקצב הטבוע בנו, זה יתחיל הרבה יותר להישמע כאילו הם מנגנים משהו, שיכול להוות חלק משיר או סולו; שוב בונה ביטחון והערכה עצמית.

מקורות:

https://www.adhdsupportaustralia.com.au/adhd-and-drumming/


My links:

WIX: https://itayka8.wixsite.com/drumstudio

Drum studio on facebook: https://www.facebook.com/ketsevhakeshev

My first Music studio on facebook: https://www.facebook.com/RusticMusicStudio

My second Music studio on facebook: https://www.facebook.com/search/top?q=Ghost%20Note%20%D7%97%D7%93%D7%A8%20%D7%97%D7%96%D7%A8%D7%95%D7%AA

Pinterest:https://www.pinterest.com/ikaradavid/

My Youtube channel: https://www.youtube.com/channel/UCVXGDNz7GQXYl6niSaVwm6Q

Comments

Popular posts from this blog

במעבר חד - אוסף תבניות למעברים בתיפוף

מתופף, לאן אתה ממהר? (מה לא טוב בלתופף מהר?)