מתופף, לאן אתה ממהר? (מה לא טוב בלתופף מהר?)


 שמי איתי קרדוד ואני מורה לתיפוף.

אחד המאפיינים של תלמידים,
בשלל גילאים, ולא רק הילדים
שביניהם, הוא הרצון לתופף מהר,
ולא משנה באיזה נושא או סגנון,
השאיפה היא כל הזמן לעלות במהירות.

השאיפה לגיטימית - הרבה דברים
בתיפוף נשמעים טוב,
כשהם במהירות בינונית או גבוהה,
ולעתים מאבדים קשר מוזיקלי ברור,
כשמנוגנים אותם ממש לאט.

ולמרות זאת, תלמידים מתופפים,
ששואפים לנגן מהר, נוטים לעשות
טעות מרה, הנושאת מחירים כבדים.

הנסיון לתופף מהר משהו חדש,
ולא מוכר, מייצר תוצאה לא מדוייקת
במגוון אופנים - הקצב לא אחיד,
הדינאמיקה, זאת אומרת,הדגשה או החלשה
של מכות מסויימות, לא באה לידי ביטוי
בצורה נכונה או בכלל. טכניקה ותנועה
נכונות לא יבואו לידי ביטוי בתיפוף מאומץ,
בקרב מתופף, שטרם סיגל אותן
לעצמו ברמה טובה.בנוסף, מתופף,
שמנגן מהר מכפי יכולתו הטבעית,
ברגע נתון, הופך להיות לא נינוח.
הוא מתאמץ וזה מפריע לו, מקשה עליו
ובד"כ גם גורם לו להתבלבל ולעצור.

זה קצת כמו להיות במים עמוקים,
בלי לדעת לשחות - זה לא נעים,
ומי שחווה את זה, לא רוצה
לחוות את זה שוב.

דעתי האישית היא, שבחוסר מודעות,
תלמידים שנוטים לבצע את הטעות הזו,
אט, אט מרחיקים עצמם מהתחום,
בכך שבמקום להנות מהחוויה, הם חווים
מתח ותסכול, תחושת חוסר מסוגלות
וכשלון...וזה קורה במעטה של תירגול,
שאיפה להצלחה, ומאמץ למטרה הישגית
ועוד כאלו כותרות יפות.

אז מה הדרך הנכונה לצבור
מהירות בתיפוף, ולהרגיש טוב
בתהליך?

דבר ראשון, להתרגל לאפשרות,
שלמידה של חומר חדש לוקחת זמן.
כמה זמן? בד"כ פחות ממה שמדמיינים.

דבר שני, לשאוף ככל שניתן,
לתופף תרגיל, במצב שהגוף
נינוח ומסוגל להמשיך בפעולה
לאורך זמן של 3 דקות,
או לכל הפחות, 60 שניות.
מתופף שמבצע תבנית כלשהי,
במאמץ ומהירות שלא מותאמת לו,
לא יצליח "לסחוב" 60 שניות ללא טעויות.

דבר נוסף, מי שמתרגל,במצב
של מאמץ יתר, מלמד את הגוף שלו,
טכניקות של מאמץ יתר, במקום
ללמד את הגוף שלו, טכניקות,
במצב נינוח. 

בשני המקרים, תרגול נוסף,
יביא לשיפור ולמידה, אבל
במקרה הראשון, זה יקרה סביב
מאמץ יתר, ובמקרה השני, זה
יקרה סביב מצב של נינוחות.

תירגול במהירות שמשאירה מתופף
נינוח, תאפשר לו להשתפר ולשמור
על הנינוחות וקור הרוח,
גם כשהמהירות שלו עולה.
היא תאפשר לו לתופף לאורך
זמן, וברמת ביצוע גבוהה.

ככל שמתופף שכזה, יעלה
את מהירות התרגול שלו,
במרווחים קצרים, וישמור על
בדיקה עצמית של נינוחות, יקשיב
לגוף שלו, וישים לב שהוא לא מתאמץ
יתר על המידה, כך יגלה,
שזו בעצם הדרך המהירה ביותר,
להגיע לנגינה במהירות גבוהה,
תוך שמירה על רמת ביצוע גבוהה.

הדרך האיטית היא המהירה ביותר!



Comments

Popular posts from this blog

במעבר חד - אוסף תבניות למעברים בתיפוף

מכות יחידות - הבסיס הכי חשוב בתיפוף (single stroke)